måndag 14 mars 2011

Stackars Pettson - spoiler allert!

Igår kväll hade vi högläsning hemma ut Stackars Pettson. Det är en fantastisk bok. En kulturskatt. Hur många gånger har man inte kännt sig som Pettson? Trött och har mycket att göra (kanske inte vända potatislandet, men ändå...) och vill bara sitta inne, tyst och tycka synd om sig själv. Och hur många gånger har man inte kännt sig som Findus? Har hur mycket energi som helst men ingen att leka med.

Och de underbara bilderna! Denna bok är min favorit-Pettson-bok (Rävjakten är Andreas favvo. Vilken är din?). Jag tror att det har att göra med bilderna. Färgerna. Och känslan. Lite deppig. Men slutar ändå glatt.

Denna figur som krattar under sitt träd i en kruka tycker jag är fantastisk!!

Nu sitter jag på tåget till Göteborg. Jag ska ner på snabbvisit för att intervjua några ungdomsledare för min uppsats. Ska bli riktigt roligt.

Joel:
Det lönar sig att inte titta på tv.

2 kommentarer:

Kakans smått å gott sa...

Ja, alltså bilderna är ju verkligen fantastiska. Har tyvärr inga egna Pettsson-böcker. De jag läste finns hos mamma och pappa men det måste nog bli ändring på det!

Anonym sa...

Mucklorna är fantastiska... De dyker upp lite här & var.
Hoppas att kortet med pannkakstårtans recept finns någonstans i ert kök nu. Idag använder vi den glada läsningen inför vår lunch. Alltid en hit!