söndag 11 juli 2010

Gudstjänst och fjällvandringsförberedelse 3

Idag har det varit söndag. För en sommarpastor i Jakan innebär det att man måste gå upp i ottan för att vakna någorlunda innan man tar sig till Bruket för att ställa iordning "kyrkan", som är utomhus bakom Bruket-huset. Och sedan är det gudstjänst. Idag tyckte jag att den blev bra. Varmt som aldrig förr, dock. Tack gode Gud för skuggan bakom huset, annars hade nog alla gamlingar svimmat. Tyvärr innebar det att jag behövde stå i solen och predika. Det är svårt att ha en eldig predikan när man håller på att brinna upp av solen. Men det gick bra. Av de tre som kommenterade predikan efteråt tyckte alla att den var tankeväckande och bra. En gammal pastor i församlingen sa till och med att jag har "god teologi", vilket är finfint beröm i mina kretsar. Efter gudstjänsten unnade jag mig en glass till kyrkkaffet. Gott!

I eftermiddags fortsatte jag och Andreas att förbereda oss inför fjällvandringen. Vi prov-satte upp Andreas nya tält i skuggan av mitt grannhus. Det var väldigt fint och gick bra att sätta upp. Andreas kan inte tänka på något annat än vandringen. Ibland kan jag se att han är långt borta i tanken och så säger han saker som "jag ska såga av min tandborte när jag kommer hem" eller "vi ska ha med oss en tvättsvamp upp" eller "frystorkad mat kostar 90 kronor här, då kostar det säkert 120 på fjällstationerna". Jag tänker på det lagom mycket.

Imorgon är det ny vecka och nya predikoförberedelser. Markus 9:1-13 är texten, om någon annan också vill förbereda sig...

2 kommentarer:

Karin sa...

Tältet ser jättefint ut. Synd att man numera är så gammal och stel att tältliggande definitivt börjar bli ett avslutat kapitel.
Du kan ju kombinera tält och teologi jag tror det är ett klassiskt ämne. /K

Anonym sa...

Tältmöte?